ԲՈԼՈՐ ՆՅՈՒԹԵՐԸ
Ռոբերտ Էլիբեկյան․ ՈՒժեղ մարդիկ ընդհանրապես, մենակներն են, զինվորն՝ իր կռվում, նկարիչն՝ իր կտավի առաջ՝ երես առ երես մենակ են․․․ և ազատ 01/17/2022 22:30 | Հարցազրույց
Գեղանկարիչ Ռոբերտ Էլիբեկյանը 44 -օրյա պատերազմից հետո վառ գույները կորցրած լինի ասես։ Ներհայեցող իր աչքը կտավի վրա շարունակ աչք է տեսնում ու նկարում։ Այդ աչքն ամենուր հետապնդում է նրան։ Կտավների ֆոնը մուգ կապույտի, մուգ մանիշակագույնի ու սևի միջև է։ Իր գույները միշտ վառ են եղել՝ կարմիր ու դեղին, կանաչ ու կապույտ, իսկ հիմա՝ թանձր ու մուգ, ծանր են ու ծանրության մեջ բացված աչք, խորախոր հայացք․․․ Որպես լույսի կայծ ու առկայծում․․․
Վարպետը այս օրերին ասպետներ է նկարում։ Միշտ է նկարել։ Հիմա որոնում է։ Ասպետների կարոտով է․․․Գտնու՞մ է։ Իհա՛րկե։ Անհնար է, որ չգտնի։ Ասպետների շարքն այդ է վկայում։ Պարզորոշ է՝ նրա ասպետը զինվորն է՝ մշտամենակ դիրքապահը՝ ինքն է ու իր զենքը։
Նկարիչը սիրում է իր մենակությունը, ասում է՝ «Կերպարվեստը մենակության մեջ ստեղծվող արվեստ է։ Գիտե՞ք, մենակությունն օգնում է կենտրոնանալ»։ Ապա՝ շարունակում՝ «ՈՒժեղ մարդիկ ընդհանրապես, մենակներն են։ Զինվորն իր կռվում մահվան դեմ երես առ երես մենակ է կանգնում։ Նույնը նկարչության մեջ է՝ եթե հզոր նկարիչ ես, դու մենակ ես։ Դիմացդ քո կտավն է, վրձինները, ներկը և․․․ ազատ ես։ Ինձ համար ազատությունն ամենից վեր է»։
ՀՀ ժողովրդական նկարիչ Ռոբերտ Էլիբեկյանը 80-ը բոլորեց 2021-ի ապրիլի 21-ին, բայց անհատական ցուցահանդեսը, որ վաղ էր ծրագրված, այդպես էլ չուզեց ու չարեց։ Իրավիճակը, ժամանակը չի տրամադրում, այլ մտածումների մեջ է՝ կտավից դուրս, թե՝ կտավի վրա․․․
Անշուշտ, պատերազմի կնիքն է։ Ռոբերտ Էլիբեկյանի ձայնը կերպարվեստի ուժով դեռ տարիներ առաջ հնչեց, երբ Ջուղայի ասեղնագործ և բացառիկ խաչքարերն էին ադրբեջանցի բարբարոսները ջարդուփշուր անում։ Վարպետը «Ճիչ» կոչեց իր ստեղծագործությունը ՝ ասելով՝ «եթե չվերարտադրեի, կպայթեի՝ այս թեման մեջս պահելով։ Սա էլ է եղեռն, ի՞նչ կապ ունի՝ մշակութային է, թե՝ մարդկային»։
Ասում է՝ «Մեկ-մեկ մտածում եմ՝ ի՞նչ է պատերազմը, ինչու՞․․․ Պատերազմն արհավիրք է՝ ուզում է խեղդել, և չկան փոքր ու մեծ ազգեր, կան ուժեղ և թույլ ազգեր, կարող է շատ մեծ տարածք ունենաս դու, երկիրդ ծավալուն լինի, բայց՝ փուչ, մինչդեռ․․․փոքր երկրները, ազգերը, և մանավանդ հայերը, «քվինտ-էսենցիա» են։ Հետո՝ մտածում ես՝ հայն ամբողջ աշխարհով մեկ սփռված՝ այս ի՞նչ ազգ է, ո՛չ ծով ունի, ո՛չ նավթ ու գազ․․․ իր ունեցածը՝ իր մշակույթն է, մեծ մշակույթը, որ վախեցնում է։ Գիտեք՝ մեր արվեստը շատ զորավոր է, մեր ամենահզոր զենքն է։ Մեր մանրանկարչությունը։ Մեր միջնադարյան ճարտարապետությունը․․․ Մենք իրավունք ունենք հպարտանալու, որ հայ ենք, բայց․․․այդ է, որ այսօր կորցրել ենք։ Բռունցքի պես լինելու փոխարեն, մենք այսօր բաժան-բաժան ենք։ Էսքան կուսակցություններն ի՞նչի համար են՝ ազգը մասնատելու՞․․․ Բաժանիր, որ տիրես՝ բոլոր ժամանակներում այդպես է եղել, չէ՞, բայց մերոնք դասեր չեն քաղում։ Դրա համար էլ թշնամի տարբեր ուժեր մեզ ուզում են խեղդել։ Ցավոք, մեր ժողովուրդն իր պատմությունը լավ չգիտի»։
-Պարոն Էլիբեկյան, Թիֆլիսում ծնվելով՝ ազդեցություններով ու հազար կապերով կապված հայկականությամբ լեցուն այդ քաղաքին, նաև՝ լավ ճանաչելով վրացիներին, ինչո՞վ եք բացատրում, որ նրանք էլ մեր մյուս երկու՝ ոխերիմ- հարևանների հանգույն՝ հայի հետքը ջնջելու կամ այն սեփականելու քաղաքականություն են իրականացնում տարիներ շարունակ։
-Ընդհանրապես, թույլ ազգերն են ուրիշի ստեղծածը գողանում։ Քանի որ իրենք բարդույթ ունեն, ուզում են ամեն ինչ իրենցով անել։ Հայերը երբեք նման բան չեն արել․․․Մենք չենք արել, քանի որ ունեցել ենք հզոր արվեստ։ Ես հպարտ եմ, որ մասնակցում եմ այդ ընթացքին։ Կան պալատական արվեստագետներ, բիզնեսի համար ստեղծագործողներ, իսկ ես մինչև այսօր չեմ կարող հասկանալ՝ այդ ի՞նչն է ինձ տանում, որ ամեն Աստծո օր գալիս եմ արվեստանոց՝ նկարում եմ։ Գաղտնիքներ կան, որ ինքդ չես կարող հասկանալ։ Արվեստագետը մինչև կյանքի վերջը «ոսկի երակ» որոնողների նման՝ ոգեղեն հարստության նոր աղբյուրների փնտրտուքի մեջ է։ Որոնելու և գտնելու այդ ընթացքն է ապրեցնում։ Եթե ամեն հայ իր գործն անի․․․ Մեր մանրանկարչությունը խենթանալու բան է։ Հայտնագործությունների աղբյուր։ Վերջերս նայում էի՝ ամենավաղ շրջանի հայ միջնադարյան մանրանկարիչների գործեր կան՝ «profile face», որոնց Պիկասոն դարեր անց նոր միայն հասավ։ Իսկ մերոնք, է՜, դեռ վաղ միջնադարում էին յուրօրինակ մի ձևով նկարում, ինչն ուղղակի ապշեցնում է։ Միշտ ասել եմ, մենք մրցունակ, շատ ուժեղ մեկ բան ունենք՝ հզոր արվեստ, նկարչություն, քանդակ, ճարտարապետություն․․․որն ամբողջ աշխարհում կարելի է հանգիստ ներկայացնել, ցուցադրել և հպարտանալ։
Միջանկյալ․ Հայր և որդի Էլիբեկյաններ` Պիկասո, թե՞ Դելակրուա ․․․
Ստեղծագործողի միտքը, ներաշխարհը, անձնական զգացողություններն ու ցանկություններն են թելադրում, այն, ինչ արտացոլվում է կտավի վրա։ Այս միտքը առավել շոշափելի դարձնելու համար Էլիբեկյանը դիմում է իր ուսուցիչներին՝ «Ես Պաբլո Պիկասոյի խոսքերն եմ հիմա ուզում հիշել, որ ասում էր՝ «Дайте мне кусок грязи и я напишу вам обнаженное сверкающее женское тело»։ Որդին՝ գեղանկարիչ Արեգ Էլիբեկյանը՝թե, պա՛պ, այդ խոսքերը Էժեն Դելակրուան է ասել։
Հայրը՝ թե՝ չէ՛, Պիկասոն է․․․Որդին՝ հա՛յր, ինքդ ես ինձ սովորեցրել ու ես հենց քեզնից եմ լսել ու սովորել, որ Դելակրուան է։
Ես հաճույքով լսում էի հայր և որդի Էլիբեկյանների՝ «Պիկասո, թե՞ Դելակրուա» երկխոսությունը, մի պահ հիշեցի՝ Դեմիրճյանի «Վարդանանքի» հերոսների՝ «ա՛յծ է, արծի՛վ է» բանավեճը, թեպետ, հայր Էլիբեկյանը մտքում արդեն տեղի տվեց՝ տղան ավելի ճիշտ է հիշում, ընդ որում, վկայակոչելով ուսուցչին․․․
-Հայեր և հրեաներ համադրություն-հակադրությունների մասին այսօր հաճախ են խոսում։ Պետություն չունենալով՝ հրեաները ստեղծեցին այն։ Մենք շագրենի կաշվի պես՝ քանի գնաց՝ փոքրացրինք մեր պետությունը և հիմա պետականությունն է վտանգված։ Տեսե՛ք, դուք աշխարհին ներկայանալու մեր ամենահզոր զենքը մեր մշակույթն եք համարում։ Բայց չէ՞ որ Հայաստան-պետությունն է, որ պիտի ներկայացնի այն։ Իսկ որքանո՞վ է մեր իրականության մեջ գիտակցվում պետության կարևորությունը, որքանո՞վ է հայ մարդը դողում մեր պետականության համար․․․
-Հայերն ու հրեաներն անհամեմատելի են և շատ տարբեր։ Հայերի ամենալավ բնորոշիչը գիտեք ո՞րն է՝ ընտանիքը, մեր ընտանիքը բացառիկ է։ Որ համեմատես իտալացիների ռուսների, վրացիների, նույն հրեաների հետ, ավելի ցայտուն կզգաս ու կհասկանաս՝ հայն ուրիշ է՝ իր տունը, ավանդույթը, երեխաները, հայրերը, պապերը․․․Դրա համար էլ տարբեր օտար ուժերը ձգտում են մեր ամուր ընտանիքը քանդել։ Այսինքն, եթե ուզում են քանդել երկիրը, ընտանիքից են սկսում։ Բայց մի բան ասեմ՝ հայերը շատ ուժեղ են, դա գենետիկա է, բոլոր դարերում են փորձել բնաջինջ անել, ջարդել մեզ, ինչե՜ր է եղել, վրացին, թուրքը, ռուսը՝ բոլոր ազգերը․․․կդիմանայի՞ն, չէ, հայերն անհասկանալի ժողովուրդ են, մեկ-մեկ մտածում եմ՝ կատուն, որ Էյֆելից գցես՝ էլի թաթերով գետնին կիջնի։ Այ, էդ կատվի պես ենք։ Մենք չենք կարող հասկանալ, պատկերացնել անգամ, թե՝ այսքան բան է եկել-անցել մեր գլխով ու մենք ո՞նց է, որ դեռ կանք։ Եվ հազարամյակներ պետություն չունենալով՝ անհատներ ենք ունեցել, ամեն հայ անհատականություն է։ Նրանք են, որ շարունակական ձգտմամբ վառ են պահել հայի փափագը՝ պետություն ունենալու։ Եվ երբեք պատերազմ չենք սկսել որևէ ազգի դեմ, եթե սկսվել է, մենք նվաճող չենք եղել երբեք։
-Պրն Էլիբեկյան, լավ, ինչու՞ և ի՞նչ են ուզում աշխարհի հզորները մեզանից։ Ինչու՞ են մեր հետևից ընկած․․․
-Պատասխանը ես գիտեմ՝ այդ ամենը նրանից է, որ մենք շատ ուժեղ ենք, մեր արվեստը, մեր գենը և մեր բնօրրանը իրենց չի թողնում հանգիստ, հասկացե՛ք, նախանձում են․․․ մի փոքր երկիր աշխարհում՝ դարերից եկել ու դեռ գնում է․․․ Եվ գիտեք, ես ուրախ եմ, որ հայերն ամենուր սփռված են, որ մենք ցանցային ազգ ենք․․․ Արտագաղթի մասին տագնապողներին էլ կասեմ՝ հայերի ուժը այդ սփռվածության մեջ է նաև։ Մնացողը՝ մնում է, մնալու է։ Մեր գենի մեջ մեծ թռիչքի զգացողություն կա․․․
Ի դեպ, զրուցելիս մտովի հիշում-համեմատում էի Սոս Սարգսյանի հետ մի զրույցս, երբ վերջինս՝ ընկերոջ՝ կինոռեժիսոր Հովիկ Հախվերդյանի հարցին, թե՝ ա՛յ տղա, կարող է, մենք՝ ռուսների ասած՝ «Задержались на этом свете», բոլորը չկան, մենք՝ կանք, Էլիբեկյանի հանգույն նույն հանգստությամբ պատասխանել էր՝ ուրեմն, մի պատճառ կա, որ «զադերժալիս», «պատճառն էլ մեր ուժն է, մեր հզոր տենչը՝ ապրելու, արարելու․․․»
Հայկական գենի բացառիկությամբ մեր ազգի ընթացքը պայմանավորող գեղանկարիչը՝ Ռոբերտ Էլիբեկյան՝ հայերի հավերժության մասին վախ ու տագնապ չունի․․․Ասաց՝ «Կդիմանանք, պարզապես պիտի գործենք։ Ցանկացած երկիր սիրող հայ պիտի միշտ զգոն լինի, պատրաստ լինի ամեն ինչի, մենք էմոցիոնալ ժողովուրդ ենք և ի դեպ, շատ ենք բարձրաձայն խոսում մեր ծրագրերի մասին։ Էդ ֆեյսբուք կոչվածն էլ՝ խաբարբզիկ է։
Ես իմ գործն եմ անում և վստահ եմ՝ անհնար է հայությանը ոչնչացնել»։
Զրույցը՝ Անահիտ Եսայանի
Հարակից հրապարակումներ`
Տեսանյութեր
10/07/2024 12:08 Աբովյանը 61 տարեկան է. Ծառուկյանն ասում է՝ այն իր ամենասիրելի քաղաքն էՏեսադարան
09/02/2024 10:55 Սեպտեմբերի 2-ը Արցախի Հանրապետության հռչակման օրն էՄամուլ
- 11/22/2024 08:19 3 միլիոն դրամը փող չԷ՞․ «Հրապարակ»
- 11/22/2024 08:16 Անկախ աուդիտը, կարծես թե, անկախ է. ՔՊ նվիրատուները տուգանվում են. «Ժողովուրդ»
- 11/22/2024 08:13 Ով կփոխարինի Դավիթ Խուդաթյանին․ «Հրապարակ»
- 11/22/2024 08:09 Հովիկ Աղազարյանը անհարմար դրության մեջ է դրել Նիկոլ Փաշինյանին. «Ժողովուրդ»
- 11/22/2024 08:07 Ժամկետ խախտող նախարարը կպատժվի՞․ «Հրապարակ»
- 11/22/2024 08:04 Ում է բաժին հասնելու Զեյնալյանի պաշտոնը․ «Հրապարակ»
- 11/22/2024 08:01 Սեւանա լճի անտառտնկարկների մաքրման աշխատանքները ձախողվել են. «Ժողովուրդ»
ՓԱՍՏԱԹՂԹԵՐ
- 09/27/2024 20:29 Միջպետական սահմանների՝ աշխարհագրական առումով ճշգրտման հարցերը գործադիր իշխանության իրավասության տիրույթում են. հրապարակվել է ՍԴ որոշումը
- 09/02/2024 15:38 Հրատապ. Հրապարակվել է Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև պետական սահմանի սահմանազատման և սահմանային անվտանգության հարցերով հանձնաժողովների համատեղ գործունեության մասին կանոնակարգը
- 03/31/2019 21:34 ԱԺ են ուղարկվել Պաշտպանի 2018 թվականի տարեկան հաղորդումը և զեկույցը
- 03/21/2019 15:23 Դավիթ Սանասարյանն իր գործունեությամբ չի նպաստել զբաղեցրած պաշտոնի նկատմամբ վստահության եւ հարգանքի ձեւավորմանը. Եզրակացություն
Հարցազրույց
- 10/22/2024 20:14 Միշտ ամեն բան ուշացած ենք անում, փոխանակ՝ նույն պահին հակադարձենք․․․
- 10/13/2024 20:44 Որևէ մեկը Անկախության մասին հռչակագիրը այլաբանորեն չէր դիտարկի իբրև իր զավակին խժռող ծնողի, եթե չլիներ Երկիրը խժռելու պատրաստ թշնամու սպառնալիքը
- 10/11/2024 18:53 Ոչ թե ազարբայջանցիները, այլ մենք՝ հայերս ունենք վերադարձի խնդիր ՝ Շահումյանից ու Գետաշենից մինչև Արցախ․․․
- 10/03/2024 12:57 Տարածաշրջանի վրա ազդեցություն ունեցող երկրները պետք է ավելացնեն ճնշումն Ադրբեջանի վրա. Դավիթ Վարդանյան
Մեկնաբանություն
- 11/22/2024 18:13 Կեղծիքը, ներքաղաքական և ներխմբային շահերը, հասարակությունը մոլորեցնելու և դրանից մերկանտիլ դիվիդենտներ շահելու ցանկությունը խլացրել էր շատերին. Զաքարյան
- 11/22/2024 16:03 Ընդունում ենք Տիգրան Ավինյանի հետ բանավեճի առաջարկը. Հայկ Մարության
- 11/22/2024 13:39 Դե պարզա՝ սպասում եք անցած անգամվա նման կես տարի տանջեք մարդկանց Բաքվի բանտում ու ընտրություններից մի քանի շաբաթ առաջ գերիների առողջության գնով մի երկու ձայն ավել պոկեք. Մամիջանյան
- 11/22/2024 12:15 Ադրբեջանը միջազգային հանրության աչքի առաջ չի խորշում պետական հիմնադրամի գումարներով միջոցառում կազմակերպել, որով ակնհայտ տարածքային հավակնություններ է ներկայացնում Երեւանի նկատմամբ . Հայրապետյան
Արխիվ
Արտակարգ պատահարներ
- 11/22/2024 21:01 Ներքին Սասնաշեն գյուղում մեծ քանակությամբ անասնակեր է այրվել
- 11/22/2024 20:20 Երևանում. «Zil» մակնիշի բեռնատարը Խարբերդում բախվել է ծառին, ապա բետոնե էլեկտրասյանը. վերջինը կոտրվել է
- 11/22/2024 17:05 Աշտարակ-Ապարան ավտոճանապարհին ավտոմեքենան շրջվել է ․ կան տուժածներ
- 11/22/2024 16:37 Բեռնատարն ընկել է Որոտան գետը ․ կա զոհ
ԸՍՏ ՕՐԵՆՔԻ
- 03/08/2024 15:00 Զազրելի դեպք Հայաստանում. սեռական բռնության է ենթարկվել 2 տարեկան երեխա. մասնագետը մանրամասնում է՝ ինչպես պաշտպանել երեխաներին (տեսանյութ)
- 01/13/2024 20:29 Տեր Թոդիկի մեթոդները վաղուց չեն գործում. դաստիարակության ու բռնության նուրբ սահմանը (տեսանյութ)
- 01/13/2022 17:55 Ինչքա՞ն է կազմում երեխայի ծննդյան կապակցությամբ տրվող նպաստը
- 05/02/2021 17:57 Կարեւոր է իմանալ. Կարմիր գծերի համար տուգանելիս` տեղում արձանագրության կազմումն այլևս պարտադիր չէ
Անցուդարձ
- 11/22/2024 14:37 Շվեյցարիայի եկեղեցին խոստովանության ժամանակ օգտագործում է Հիսուս Քրիստոսի՝ արհեստական ինտելեկտով մշակված հոլոգրամը
- 11/21/2024 18:51 Նորվեգիայի թագաժառանգ արքայադստեր որդուն ձերբակալել են բռնաբարության մեղադրանքով
- 11/21/2024 17:22 Ասեղի պատճառով տղամարդու դեմքը մի քանի անգամով այտուցվել է
- 11/20/2024 23:11 Նյարդաբանը պատմել է մենության վտանգի մասին
Հետաքրքիր է իմանալ
- 11/20/2024 18:20 Կինը 9-ամյա տղային թողել է անտառում ու թաքցրել նրա հետքերը
- 11/19/2024 18:36 Մոսկվայի մարզում փոքրիկը ծնվել է ատամներով
- 11/15/2024 18:18 2024-ի ամենատարածված գաղտնաբառերի վարկանիշային ցանկը. այն կրկին գլխավորել է «123456»-ը
- 11/08/2024 17:20 Կայսերական պինգվինը 3400 կիլոմետր է անցել ու հասել Ասվտրալիա կերի հետևից